jean_gagnon.jpg

Jean Gagnon
CANADA

Jean Gagnon (PhD) is an independent curator, critic, and art administrator. He recently served as advisor for corporate development to Antimodular inc., the studio of artist Rafael Lozano-Hemmer. He was the Director of preservation and access to collections at the Cinémathèque québécoise in Montréal from 2010 to 2017. He was previously Executive Director of the Daniel Langlois Foundation for Art, Science and Technology from 1998 to 2008; before joining the foundation he was Associate Curator of Media Arts at the National Gallery of Canada (NGC) from 1991 to 1998. He was the initiator and member of the management committee of the DOCAM Research Alliance (Documentation and Conservation of Media Arts Heritage) from 2005 to 2010, financed at 1M $ by the Social Sciences and Humanities research Council of Canada. He co-directed a special issue of artpress 2 in France in the Spring of 2009 entitled Media Arts, Conservation and Restoration. He has notably contributed to art magazines such as Art Journal, esse arts +opinions, ETC and Ciel variable a contemporary photography art magazine for which he also serves as member of the board of directors. He also sits on the board of directors of V/Tape (Toronto), a distributor of video art. He also performs evaluation for the fair market value of media art works and collections (films, videos, and new media) at the request of heritage organizations.

El Dr. Jean Gagnon es un administrador de arte, crítico y cuidador independiente. Recientemente se desempeñó como asesor de desarrollo societario para Antimodular Inc., el estudio del artista Rafael Lozano-Hemmer. De 2010 a 2017 fue el Director de conservación y acceso a las colecciones en la Cinemateca Quebequense [Cinémathèque québécoise] en Montreal. Previamente, de 1998 a 2008, ocupó el cargo de Director Ejecutivo de la Fundación Daniel Langlois para el Arte, la Ciencia y la Tecnología. Antes de unirse a dicha fundación, de 1991 a 1998, se desempeñó como Cuidador Asociado de Artes Multimedia en la Galería Nacional de Canadá (NGC, por su sigla en inglés). De 2005 a 2010 fue el iniciador y miembro del comité de gestión de la Alianza de Investigación DOCAM (Documentación y Conservación del Patrimonio de las Artes Multimedia), financiado con $1.000.000.- por el Consejo de Investigaciones en Ciencias Sociales y Humanidades de Canadá. En la primavera de 2009, codirigió una edición especial de Art Press 2 en Francia titulada “Artes Multimedia, Conservación y Restauración”. Particularmente, ha prestado colaboración en revistas dedicadas al arte como Art Journal, Esse arts + opinions, ETC y Ciel variable, una revista de arte fotográfico contemporáneo en la cual también se desempeña como miembro del directorio. Asimismo, es miembro del directorio de V/Tape (Toronto), una distribuidora de videoarte. Por otro lado, realiza evaluaciones de valor de mercado de colecciones y obras de arte multimedia (películas, videos y nuevos multimedios), a solicitud de organizaciones patrimoniales.